Szukaj na tym blogu

środa, 22 maja 2024

Zadanie 1. Plansza (0–5)

Arkusz egzaminacyjny MINP-R0-100-2405:



Zasady oceniania rozwiązań zadań
https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2023/Arkusze_egzaminacyjne/2024/Informatyka/MINP-R0-100-2405-zasady.pdf

Sprawozdanie: 



Rozwiązanie do podpunktu a)

Na podstawie załączonego obrazu widzę, że plansza jest podzielona na 3 wiersze i 3 kolumny, z czarnymi i białymi polami. Opisując ją w formie tablicy AA, otrzymamy:

A=[111010111]A = \begin{bmatrix} 1 & 1 & 1 \\ 0 & 1 & 0 \\ 1 & 1 & 1 \\ \end{bmatrix}

Zastosujmy algorytm do tej planszy krok po kroku, wypełniając tablicę PP (tablica logiczna, gdzie będziemy przechowywać informacje o tym, czy można dotrzeć do danego pola).

Krok po kroku:

  1. Inicjalizacja: P[1][1]PRAWDAP[1][1] \leftarrow \text{PRAWDA} (bo A[1][1]=1A[1][1] = 1).

    P=[PRAWDA????????]P = \begin{bmatrix} PRAWDA & ? & ? \\ ? & ? & ? \\ ? & ? & ? \\ \end{bmatrix}
  2. Pierwszy wiersz:

    • P[1][2]P[1][1]=PRAWDAP[1][2] \leftarrow P[1][1] = \text{PRAWDA} (bo A[1][2]=1A[1][2] = 1),
    • P[1][3]P[1][2]=PRAWDAP[1][3] \leftarrow P[1][2] = \text{PRAWDA} (bo A[1][3]=1A[1][3] = 1).
    P=[PRAWDAPRAWDAPRAWDA??????]P = \begin{bmatrix} PRAWDA & PRAWDA & PRAWDA \\ ? & ? & ? \\ ? & ? & ? \\ \end{bmatrix}
  3. Drugi wiersz:

    • P[2][1]FAŁSZP[2][1] \leftarrow \text{FAŁSZ} (bo A[2][1]=0A[2][1] = 0),
    • P[2][2]P[2][1]lubP[1][2]=FAŁSZlubPRAWDA=PRAWDAP[2][2] \leftarrow P[2][1] \, \text{lub} \, P[1][2] = \text{FAŁSZ} \, \text{lub} \, \text{PRAWDA} = \text{PRAWDA} (bo A[2][2]=1A[2][2] = 1),
    • P[2][3]FAŁSZP[2][3] \leftarrow \text{FAŁSZ} (bo A[2][3]=0A[2][3] = 0).
    P=[PRAWDAPRAWDAPRAWDAFAŁSZPRAWDAFAŁSZ???]P = \begin{bmatrix} PRAWDA & PRAWDA & PRAWDA \\ FAŁSZ & PRAWDA & FAŁSZ \\ ? & ? & ? \\ \end{bmatrix}
  4. Trzeci wiersz:

    • P[3][1]P[2][1]=FAŁSZP[3][1] \leftarrow P[2][1] = \text{FAŁSZ} (bo A[3][1]=1A[3][1] = 1),
    • P[3][2]P[3][1]lubP[2][2]=FAŁSZlubPRAWDA=PRAWDAP[3][2] \leftarrow P[3][1] \, \text{lub} \, P[2][2] = \text{FAŁSZ} \, \text{lub} \, \text{PRAWDA} = \text{PRAWDA} (bo A[3][2]=1A[3][2] = 1),
    • P[3][3]P[3][2]lubP[2][3]=PRAWDAlubFAŁSZ=PRAWDAP[3][3] \leftarrow P[3][2] \, \text{lub} \, P[2][3] = \text{PRAWDA} \, \text{lub} \, \text{FAŁSZ} = \text{PRAWDA} (bo A[3][3]=1A[3][3] = 1).
    P=[PRAWDAPRAWDAPRAWDAFAŁSZPRAWDAFAŁSZFAŁSZPRAWDAPRAWDA]P = \begin{bmatrix} PRAWDA & PRAWDA & PRAWDA \\ FAŁSZ & PRAWDA & FAŁSZ \\ FAŁSZ & PRAWDA & PRAWDA \\ \end{bmatrix}

Wynik:

Algorytm zwróci P[n][m]=P[3][3]=PRAWDAP[n][m] = P[3][3] = \text{PRAWDA}, co oznacza, że można dotrzeć od lewego górnego do prawego dolnego rogu planszy.

Podsumowując, wynik działania algorytmu dla tej planszy to PRAWDA.